Autor článku
Affiliate a Google Analytics
Asi každý používá Google Analytics pro sledování návštěvnosti svých webových stránek. Ti pokročilejší potom sledují také odkud ta návštěvnost chodí a co na webu dělá. Ovšem pokud začnete využívat partnery k přivádění zákazníků a budete chtít dohledat detailní informace v Google Analytics, tak v tom začne být pěkný guláš.
Kapitoly
Problém 1 – Zmatek ve vstupních stránkách
Jaký je problém? Partneři odkazují s URL, která má určité parametry. V případně AffilBoxu je to parametr „a_box“, který identifikuje partnera, který zákazníka přivedl. Takže se vám začnou v Analytics množit vstupní stránky, které potom snižují přehlednost celého reportu. Report vstupních stránek může vypadat třeba takto:
To je pěkný zmatek, že? Je tam vidět 848 návštěv homepage, ale také že na homepage odkazují i 3 různí partneři. V mém případě partneři odkazují pouze na jednu stránku, protože na další to nemá moc smysl. Ale i tak mi to pěkně zkresluje pohled na to, jakou má stránka návštěvnost. Pokud máte e-shop a chcete analyzovat jednotlivé produkty, tak to půjde dosti těžko. Naštěstí existuje řešení v podobě filtrů přímo v Google Analytics.
Nastavíme si filtr, který nám tyto parametry z URL odfiltruje. V horním menu klikněte na „Správce“ -> následně pravý sloupec „Výběr dat“ -> a zde položka „Filtry“. Klikněte na „Nový filtr“ a vytvořte si filtr dle následujícího obrázku – řetězec je [\?|\&]a_box=.*
Po aplikování filtru na vaše stránky dojde k odstranění parametrů, takže adresy „/?a_box=xxxxx“ a „/“ se budou obě tvářit jako „/“ a výsledkem bude agregovaný počet návštěv úvodní stránky. Z 848 je najednou 1 926. Docela rozdíl, že?
Problém 2 – Zdroje návštěv
Partneři na vás mohou odkazovat ze svých webových stránek. Můžou umístit odkaz na sociální sítě a nebo můžou poslat e-mail. V prvním případě je zdroj návštěv „referer“ a je to web partnera, to je vcelku zřejmé. V druhém případě je coby zdroj uveden facebook, takže si potom můžete myslet, že se vám super rozjíždí vaše Facebook skupina. No a v posledním případě spadne takový návštěvník do „přímé“ návštěvnosti. Opět tuto situaci můžete vyhodnotit, jako že vám krásně roste síla brandu, či jiný chybný závěr.
Pro srovnání máme 2 pohledy na získávání zákazníků dle source a medium.
V prvním případě je v přímé návštěvnosti 4 098 lidí a zdá se, že 47 % lidí tedy přišlo napřímo, díky tomu, že zná daný web. Po aplikování filtrů, které si za chvíli ukážeme ovšem toto číslo kleslo na 2 995 a již je to pouze 36 % návštěv. To je docela velký rozdíl, mít zkreslení v jednom kanálu o 1/4!
No ale můžeme pokračovat dále. Na druhém obrázku je hned jako druhý nejlepší zdroj návštěv partner s id „kx3zmwp8“, což je pro mě velmi důležitá informace. V AffilBoxu si můžu dohledat o koho se jedná a můžu mu poděkovat za 8 % přivedených návštěv.
Podobně se na 9. místě ukázal jako super zdroj návštěvníků další partner.
Nastavíme si 2 filtry, které nám toto umožní. V horním menu klikněte na „Správce“ -> následně pravý sloupec „Výběr dat“ -> a zde položka „Filtry“. Klikněte na „Nový filtr“ a vytvořte si filtry dle následujících obrázků – druhý řetězec je [\?|\&]a_box=([a-zA-Z0-9]*) :
Tyto filtry detekují v URL adrese parametr „a_box“ a přepíší médium na „affiliate“ a jako zdroj návštěv dají affil ID partnera.
Závěr
Filtry si poskládejte v pořadí tak, aby se správně vytvořily. Takže nejprve ostraňte vlastní návštěvy. Následně přepište zdroj a médium dané návštěvy a nakonec vyčistěte URL.
Doporučuji si na hraní s filtry vytvořit nový „Výběr dat“. Ve správci kliknete na vybírátko v pravém sloupci a vyberete „Vytvořit nový výběr dat“. Pokud by se vám cokoliv s filtry pokazilo, tak stále máte k dispozici všechna data v původním výběru dat.
A na závěr patří velké díky Filipovi Podstavcovi, který mi s filtry pomáhal. Filip je opravdu borec na Analytiku.
Komentáře (1)
Napsat komentář
Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *
Nenapadlo vás ty řetězce udělat textově, ať se dají zkopírovat? 🙂