Affiliate a SEO (s Pavlem Ungrem)
10. 11. 2015
Kateřina Střelcová Kateřina Střelcová
Autor článku

Affiliate a SEO (s Pavlem Ungrem)

Protože se nám množily dotazy ohledně SEO, parametru Nofollow a možnosti kolize s partnery, oslovili jsme jednoho z největších českých odborníků na SEO – Pavla Ungra.

Pavel je konzultant online marketingu a SEO na volné noze, má za sebou mnoho zkušeností a spoluprácoval i s těmu největšími hráči na českém trhu. Kromě toho publikuje, školí a z vlastní zkušenosti musím uznat, že dokáže vysvětlit i poměrně těžká témata opravdu lidsky a srozumitelně.

Začněme pěkně z gruntu – co to je SEO a proč je dobré o něm vědět?

SEO (Search engine optimization) pomáhá získávat návštěvnost z vyhledávačů na základě určitých frází. Každé webové stránky jsou vlastně množinou odpovědí na otázky, na které jejich návštěvníci hledají odpovědi. Důležité je umět zjistit, jaké fráze používají – jaká slova zadávají návštěvníci webu do vyhledávače. SEO nám může v našem podnikání na internetu hodně pomoci.

Prodávám-li na stránkách produkty, může mi dobře udělané SEO přivést správné návštěvníky – kteří se mění v zákazníky.

Může affiliate pomoci vlastníkovi e-shopu ke zkvalitnění jeho SEO? Může případně uškodit?

Affiliate může pomoci i uškodit, záleží na přístupu vlastníka provizního programu. U správně vedeného affiliate programu by měly vlastně všechny odkazy obsahovat parametr Nofollow – to znamená, že vyhledávače by tento odkaz neměly sledovat. Při citlivém a rozváženém přístupu je také možné povolit několika partnerům s obzvláště kvalitními weby, aby používali své affiliate odkazy bez Nofollow parametru.

Na druhou stranu jsem zažil i situaci, kdy affiliate program provozovateli velmi uškodil. Tento provozovatel nekontroloval své partnery, a tak se stalo, že někteří z partnerů začali produkovat odkazy z nekvalitních webových stránek ve velkém. Pod pojmem nekvalitní myslím weby, které měly obsah zopírovaný z jiných stránek, neměly vlastní originální obsah a jeden druhému se podobaly jako vejce vejci – lišily se jen barevně.

Protože takovýchto webů bylo opravdu hodně, stalo se, že je vyhledávač vnímal jako nepovolenou techniku linkbuildingu. Na základě toho dostal daný klient velmi nepříjemnou penalizaci a přišel tak o 30 až 40 procent zákazníků.

Jako prevence je určitě dobré používat kvalitní affiliate software a hlídat si činnost partnerů.

Mohou si z hlediska SEO konkurovat partner a provozovatel provizního programu?

Konkurovat si mohou, protože defacto prodávají stejné produkty. Když má partner ve svém webu odkazy pouze na produkty tohoto jednoho provozovatele affiliate, je to vlastně v pořádku, protože tu prodejce svého zákazníka dostane tak jako tak. Problém se může objevit ve chvíli, kdy provozovatel velmi dbá na svou značku – může se totiž stát, že jej partner předběhne ve vyhledávači a dostane se na lepší pozice. Vše je tedy otázka spolupráce a priorit provozovatele provizního programu.

Na co si dávat ve spojení SEO a affiliate obzvlášť pozor?

Určitě doporučuji pořídit si kvalitní a ověřený systém s možností nastavení Nofollow parametru u odkazů. Velmi důležité je také mít zodpovědného a důsledného affiliate manažera, který by měl hlídat kvalitu webu partnerů. Rád bych také zdůraznil, že je dobré mít určitou pestrost v odkazech – aby všechny odkazy nevedly na homepage ale i na detaily produktů.

Jak správně vytvořit affiliate odkaz z hlediska SEO?

Správně by měly být odkazy označeny parametrem Nofollow – každý placený odkaz by tak měl být označen. Vše ostatní je na domluvě – jestli chtějí partneři odkazy na produktové stránky, kotvy v textu a podobně.

A ještě jedna otázka, asi především pro partnery. Má smysl ve WordPressu používat SEO pluginy?

Určitě ano, i bez značných technických znalostí je možné snadno nastavit pluginy. Jsou silným nástrojem, ale člověk musí vědět, k čemu slouží. Je to stejné, jako když si koupíte vrtačku, ale nebudete vědět, co se s ní dá dělat. V tu chvíli vám je na nic. Nicméně pokud se v SEO alespoň trochu orientujete, jsou pluginy dobrou volbou.

Doporučil bych od týmu Yoast – SEO for WordPress – dávám si jej sám na všechny svoje weby.

Děkujeme Pavlovi za jeho odpovědi a věříme, že i vám přinesly spoustu nových a především užitečných informací. Pokud vás tématika SEO zajímá více, neváhejte navštívit Pavlův seminář, nebo mu napsat zprávu.

Komentáře (2)

David 10. 11. 2015

Vzhledem k tomu, že článek je o affiliate a SEO obecně, je třeba říci, že ne ve všech systémech je nofollow třeba. Ve VIVnetworks.com / CJ jsou veškeré affiliate odkazy řešené přesměrováním přes doménu CJ, takže odkazovému profilu shopu nemohou prakticky uškodit.

Není tedy ani třeba v takovém případě vyžadovat po partnerech, aby nofollow k odkazům umisťovali. Samozřejmě pokud chcete vybrat partnery, kteří se prakticky použijí pro linkbuiling, tak to v rámci toho přesměrování není možné. Na druhou stranu to přesměrování dává určitý stupeň bezpečnosti, že když někdo něco nemilého vyvede s affiliate odkazy, tak to shop nemůže v rámci SEO poškodit…

Kateřina Střelcová 10. 11. 2015

Davide, moc děkujeme za doplnění a komentář!

Tomáš 28. 01. 2016

U velkého množství provizních programů nofollow neřeší. Jak je uvedeno v první komentáři, tak souhlasím, systém s přesměrováním je pro affil programy asi nejlepší řešení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vybudujte si také svou obchodní síť partnerů.
Díky AffilBoxu si buduje svou obchodní síť již 3609 obchodníků. Přidejte se.
Kontaktujte nás
Chcete nás kontaktovat ohledně dotazů na AffilBox či případnou jinou spolupráci?
Sledujte nás
Poraďte se s námi

Ozvěte se nám a my s vámi rádi probereme vše kolem affiliate, influencer či ambasador marketingu.

Hodnocení