Autor článku
Je lepší PPC reklama nebo affiliate marketing?
Mnoho z nás už někdy zakusilo zjištění, že jsme investovali velmi nemalé finance za marketingové aktivity, které nám nepřinesly to, co jsme od nich očekávali. V tomto článku se podíváme na srovnání dvou potencionálně velmi kvalitních marketingových kanálů. Konkrétně si řekneme, jaký je rozdíl mezi PPC reklamou a affiliate marketingem.
Jaké jsou výhody a nevýhody obou kanálů a jakým směrem se vyplatí nasměrovat aktivity. Rozebereme si obě varianty jak ze strany obchodníků a prodejců, tak ze strany bloggerů, kteří díky nim vydělávají.
Kapitoly
Co je vlastně PPC a co je affiliate?
PPC
(pay per click) je reklama, u které platí inzerent, (tedy my) za konkrétní proklik přes náš inzerát. PPC reklama je velmi účinným reklamním kanálem a nejčastěji se využívá přes portály jako je Seznam.cz (sklik), Google.com (AdWords) nebo v poslední době stále častěji také přes Facebook. Jde o krátké výstižné reklamní sdělení, které obvykle obsahuje titulek, jednu až dvě krátké věty a odkaz na inzerentovy webové stránky.
Affiliate marketing
Pod názvem affiliate se neskrývá nic jiného než provizní program. Tedy prodejce, neboli inzerent, si hledá partnery, kteří budou jeho produkt, nebo službu doporučovat dále. Pokud partner přivede k inzerentovi zákazníka, který jeho produkt zakoupí, dostane za toto doporučení předem domluvenou provizi. Výhoda je zde pro obě strany. Inzerent platí provizi jen a pouze, dojde-li k reálnému prodeji. Na druhé straně affiliate partner nemusí řešit vlastní e-shop, starat se o sklady, logistiku a tak dále.
Výhody a nevýhody PPC a affiliate marketingu
Jaká varianta je lepší a výhodnější z pohledu bloggerů (partnerů)?
Pokud máte vlastní blog a přemýšlíte, jak na něm vydělat, rozhodně se vyplatí zvážit obě varianty, tedy jak PPC, tak affiliate. Která varianta je pro vás výhodnější závisí na mnoha faktorech. Je váš blog zaměřen na nějaký konkrétní obor? Kolik lidí váš blog čte?
PPC
Tento kanál je určitě variantou, o které stojí za to přemýšlet, pokud máte velké publikum. Nejčastěji se používá opět reklamní systém od Googlu (AdSense), nebo od Seznamu (sklik). Vy pak máte zisk z prokliků na zobrazenou reklamu. Zisk může být celkem zajímavý, ovšem pouze v případě, že Váš blog má opravdu velkou návštěvnost.
Hlavní nevýhodou a rizikem je to, že nemáte kontrolu ani nad vaším příjmem. V některých případech se může stát, že vám například Google upraví podmínky a změní částku za proklik.
Další nevýhodou je, že nemáte stoprocentní kontrolu nad tím, jaká reklama se u vás bude zobrazovat.
Poslední nevýhoda již byla řečena. Návštěvnost. Pokud na váš blog chodí pár set lidí měsíčně, pak se vám prostě PPC nevyplatí.
Affiliate
Stejně jako PPC má i affiliate své klady a zápory, ale určitě bych řekl, že klady převažují. Rozhodně máte mnohem větší kontrolu a můžete být kreativní. Není zde ani taková potřeba návštěvnosti. I zde ale pochopitelně platí, že čím větší je návštěvnost, tím může být zisk vyšší.
Nevýhodou se může zdát fakt, že nejste placeni z každého prokliku na reklamní prvek, ale to se opravdu jen zdá. Zatímco z prokliku přes PPC máte výdělek v řádu několika korun, a ještě nevíte, kolik to vlastně bude, protože cenu za klik určuje inzerent, který reklamu zadává, provize z affiliate se může pohybovat i v řádu tisíců korun.
Pokud máte správně vybraný affiliate program, který ladí se zaměřením vašeho webu, může vám generovat velmi slušné příjmy. Skvělé také je, že záleží především na vás, jak budete s affiliate prvkem pracovat. Můžete umístit na blog banner, ale také můžete zakombinovat affiliate odkaz do nějakého zajímavého článku nebo recenze, kde může zafungovat daleko lépe. Vždy ale respektujte obchodní podmínky daného affiliate programu.
Abych to shrnul, pro affiliate nepotřebujete až tak velkou návštěvnost. Máte větší svobodu a můžete být kreativní. Nemáte sice většinou peníze za proklik, ale finální výdělek může být daleko větší.
Rizikem pak může být jen špatný výběr affiliate programu, nebo neseriózní jednání inzerenta. Může se stát, že narazíte na někoho, kdo má problémy s vyplácením provizí. Proto si vždy nejprve o daném programu zjistěte co nejvíce, dohledejte si názory a reference. Na Facebooku najdete mnoho skupin zaměřených na affiliate, nestyďte se zde zeptat a nechte si poradit.
Jaká varianta je výhodnější pro firmy, prodejce a obchodníky?
Co se více vyplatí obchodníkům, prodejcům a firmám obecně? Jaký marketingový kanál použít? Pojďme se podívat na výhody a nevýhody obou reklamních kanálů.
PPC
Může se zdát, že PPC je jednoduchým efektivním řešením reklamy. Ano, určitě to tak je, ale mnoho lidí si myslí, že nastavení PPC není žádná věda, a že máte reklamu nastavenou za pár minut. Aby byla PPC reklama skutečně efektivní a zisková, je potřeba dělat mnohem více.
Hlavním a nejdůležitějším úkolem je najít vhodné klíčové slovo, nebo spojení (Long tail). To se může zdát banální, ve skutečnosti však jde o zásadní faktor úspěchu vašich reklam. Jde o to najít slovo, nebo spojení, které je dostatečně vyhledávané, ale zároveň má malou konkurenci. Dále je potřeba provádět testování a zkoušet několik variant reklamy. Různé titulky, jiný popis, různá klíčová slova, a tak dále.
PPC je skvělý reklamní kanál, ale aby byl skutečně přínosný a efektivní, bude za tím spousty práce. Člověk bez zkušeností nemá moc šancí PPC správně nastavit a využít na plno potenciál, který nabízí.
Pokud je vše ale správně nastaveno, pak je PPC reklama velmi účinná. Hlavní výhodou je rychlost jejího spuštění a v případě potřeby i ukončení. Stejně rychle můžete také měnit znění vaší reklamy. První výsledky a konverze můžete mít třeba již hodinu od spuštění kampaně. V tom je tento kanál o něco výhodnější než affiliate, kde je potřeba udělat mnohem více kroků a práce, než dosáhnete výsledku.
Affiliate
Mnoho firem stále neví, jaký potenciál skutečně affiliate marketing nabízí. I když se situace stále zlepšuje, je u nás affiliate zatím ještě v plenkách. A i díky tomu, že můžete předběhnout vaši konkurenci, není od věci o tomto reklamním kanálu začít přemýšlet. Jaké výhody vám affiliate může přinést? Tak především, odhlédneme-li od fixního poplatku za software, je takřka bez investic. Neplatíte za zobrazení reklamy, ani za kliknutí, ale pouze a jen za uskutečněný prodej.
Sami si určíte výši provize, kterou nabídnete partnerům, kteří vás budou propagovat. Je na vás, jakou formou vás mohou partneři propagovat, a jakou naopak vyloučit. Vy jim pouze poskytnete reklamní materiály jako třeba bannery, XML feed, e-maily, nebo textové odkazy. Partneři vám následně dělají “zdarma” reklamu, a pokud se přes jejich odkaz uskuteční prodej, vyplatíte jim zaslouženou provizi.
Jakými způsoby mohou vaše služby, či produkty partneři propagovat? Mohou psát články na blog, posílat e-mail na svou databázi, vytvářet příspěvky na Facebook, či tvořit PPC reklamy, ale třeba i skrze videa na Youtube, nebo Facebooku. Každý partner se obvykle specializuje na něco jiného. Vy sami si v obchodních podmínkách stanovujete, jakou formu reklamy akceptujete.
Jaké výhody to přináší vám? Za minimální náklady získáte zpětné odkazy na vaše stránky, bude vás mnohem více vidět a zvedne se povědomí o vás a vaší značce. Vaši potencionální zákazníci mají daleko větší šanci se k vám dostat a nakoupit u vás, nebo vám třeba zanechat e-mail, se kterým můžete dále pracovat. Získáte mnohem větší publikum, na které pak můžete spustit remarketing. A to všechno za minimální a předem známé náklady.
Jedinou “nevýhodou” je nutnost najít dostatek aktivních affiliate partnerů. I když partnerů stále přibývá, není vůbec jednoduché najít ty šikovné a aktivní, kteří pro vás budou přínosní. Na druhou stranu, na Facebooku existuje několik skupin zaměřených na affiliate, kde můžete partnery oslovit a přesvědčit je, aby vás propagovali. V AffilBoxu vám také rádi dají základní tipy, koho by bylo dobré oslovit.
Časté mýty na téma PPC a Affiliate
Občas se objeví názor, že PPC reklama je mnohem jednodušší na nastavení.
Mnohým lidem se zdá, že nastavit PPC reklamu zabere pár minut a není to žádná věda. Opak je pravdou. Správné nastavení PPC, vyhledání správných klíčových slov a spojení, testování a vyhodnocování zabere spousty času, a není to vůbec jednoduchá záležitost. Pokud ale nechcete prodělat spousty peněz a chcete, aby byla reklama efektivní a výdělečná, je potřeba počítat s delším časem, než se vše naučíte.
Také jsem zaslechl, že PPC přímo konkuruje proviznímu programu, tedy affiliate. Jde o zcela odlišné reklamní kanály, a pokud jste četli pozorně, pak víte, že affiliate je pro obchodníky a prodejce mnohem výhodnější. Už jen z proto, že sami partneři provizního programu pro inzerenta mohou dělat PPC reklamy a prodejce to nestojí ani korunu, dokud nedojde ke skutečnému prodeji.
Často se také mluví o tom, který kanál je levnější. Zaplatíte méně za PPC? Nebo za provizní program? U PPC reklamy platíte za každého, kdo klikne na vaši reklamu, aniž by jste věděli, zda nakoupí, nebo ne. U affiliate marketingu platíte obvykle naopak partnerovi pouze za uskutečněný obchod.
V některých diskusích se řeší to, zda se affiliate marketing postará také o jiné formy propagace, a to včetně PPC. A odpověď zní opět ANO. Pokud se pustíte cestou provizního programu a najdete kvalitní a aktivní partnery, kteří vás budou propagovat, získáte tím za minimální náklady zpětné odkazy, PPC reklamu, PR články s odkazy na váš web a mnohem více. Vše záleží na kreativitě a šikovnosti partnerů. Každopádně pro vás to znamená řadu výhod.
Co říci závěrem?
Je jasné, že oba tyto reklamní kanály jsou přínosné. Otázkou je, zda máte dostatečné zkušenosti s nastavením efektivní PPC reklamy, nebo alespoň někoho, kdo vám ji nastaví a bude spravovat. Pokud ano, rozhodně se tomu nebraňte a tuto cestu vyzkoušejte. Na druhou stranu provizní program vám přinese mnohem více, takže rozhodně zvažte i cestu affiliate marketingu. Nikde není psáno, že se nedají oba kanály kombinovat. Naopak, díky affiliate a vašim partnerům získáte návštěvnost, která posléze tvoří vaše publikum, na které můžete přes PPC spustit remarketing a vytěžit další prodeje.
Komentáře (2)
Napsat komentář
Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *
Pokud je to možné, tak preferuji alespoň otestování jak affilu, tak PPC. Pak si můžu teprve po nějaké době rozhodnout, jestli pro mé potřeby nebo v mém segmentu mám který způsob smysl. Zkušenost ale velí, že většinou se vyplatí provozovat oboje, a to už jen z důvodu brandingu, PPC v určitém základním módu beru jako must have, zejména na seznamu, kde už organic ustupuje.