Econea.cz a případová studie při přechodu na NETWORK licenci

Cílem této případové studie je ověřit přínos přechodu partnerského programu Partner.Econea.cz na variantu Network. Tento affiliate program má za cíl propagovat 1 konkrétní český e-shop – econea.cz = internetový obchod s produkty ze sortimentu přírodní kosmetiky, drogerie, výživových doplňků, ale i dalších produktů pro zdraví a domácnost.
Econea.cz je největší e-shop v segmentu bio, eko a zero-waste života a domácností. Produkty nejsou testované na zvířatech a většinově jsou bez živočišných složek.
Výchozím stavem byl affiliate program, který je spravovaný externím správcem – a to po celou dobu posledních 10 let, kdy je program spuštěný (tedy od prosince 2014). Cílem této případové studie je ukázat na přechodu tohoto partnerského programu, jak může pomoci licence AffilBox NETWORK, která nahrazuje původní PRO licenci.
V této případové studii reflektujeme změny v počtech partnerů, konverzí i PNO ve sledovaném období mezi říjnem 2024 a lednem 2025. Samotný přechod byl realizován 14. října, ale přípravy pro migraci a nové měření začaly už začátkem ledna – máme ověřené typicky 14 denní okno, kdy se všechny procesy a implementace dají stihnout a provést a tak zajistit hladký přechod.
Při migraci na NETWORK licenci přicházela Econea s 824 partnery a průměrným měsíčním přírůstkem partnerů v rozmezí 1-4 (v průměru 2). Stejný trend nárůstu affiláků byl i v předchozím roce (2023).
Po přechodu na Network (v říjnu 24) nárůst partnerů je každý měsíc následující:
2024
2025
Důležité je zmínit, že program je dlouhodobě spravovaný affiliate managerem, má už podstatnou část všech partnerů ze segmentu eko, bio, zero-waste – a to jak z klasických webových partnerů (recenzní portály, blogy, katalogoví porovnávači, kuponoví partneři, cashbacky, …), tak i z řad influencerů na sociálních sítích. A i svou celkovou velikostí +800 partnerů – patří k jedněm z největších programů, které na AffilBoxu běží.
A to se mělo ještě umocnit právě přechodem na NETWORK. Takovou jsme měli hypotézu.
Proces zvaní partnerů v tomto období spočíval právě v práci s Katalogem partnerů = interní databází partnerů k pozvání. V průběhu října 2024 obsahoval Katalog cca 670 partnerů. V době uzávěrky této případové studie (konec ledna 25) to bylo 729 partnerů.
S pozvánkou byli osloveni partneři jen z kategorií:
Neboli z kategorií, které odpovídají produktům a cílovým skupinám v samotném e-shopu.
Tito partneři jsou zaregistrovaní v naší sesterské službě PartnerBox.cz a mají zájem být pozváni do dalších tematických programů, které se jim hodí pro jejich propagaci na webu, soc. sítích, CSS / PPC kampaních nebo e-mailingu. Každý partner si může v rámci svého uživatelského účtu zvolit, jaké kategorie ho zajímají, jaké typy propagace umí a může inzerentovi dodat, popřípadě jaké konkrétní weby (či sociální sítě a profily na nich) nabízí k dispozici.
Ve sledovaném období byla špička e-commerce roku = Vánoce a Black Friday. Takže nemá smysl reportovat samotný posun v rámci jednotlivých objednávek, protože z principu tohoto konkrétního Q4, který je vždy silný, by i tento byl silný v porovnání s jinými měsíci. Ale můžeme zde reflektovat jednu z vrstev měření, kterou Econea.cz díky přechodu na Network licenci získala. A to je Network tracking.
Network tracking je jednou ze součástí komplexního AffilBoxího měření a v rámci kaskádovitého vrstvení (cookies 1 stran, kupony, refferaly, S2S tracking, …) přichází na řadu až jako poslední. Neboli když ani jedna z metod nedokáže objednávku zkontrolovat vůči affiliate příznakům (neboli všechny kontroly uložišť a měřících mechanik selhaly), přichází teprve na řadu Network tracking.
Když tato metoda zachytí konverzi, prošla předtím kompletní kontrolou vrstev výše = je to poslední instance, se kterou dokážeme změřit tzv. clickstream návštěvnost a konverze od partnerů. V situaci například s API měřením je situace ještě jiná, ale ta u e-shopových řešení není tolik běžná (její síla je hlavně u SAAS služeb či lead-genu, kdy má své hlavní opodstatnění – stejně tak ve variantě či sekundování v rámci Server-to-Server trackingu). Zde tedy budeme popisovat jen efekt samotného Network měření = neboli objednávek, které partneři přivedli, ale původními metodami nebyly podchyceny.
Zde uvedené počty objednávek jsou jen affiliate objednávky v AffilBoxu = ty, přivedené partnery.
Říjen 24
Listopad 24
Prosinec 24
Leden 25
Konverze změřené metodou Networku jsou v systému značené štítkem a jsou jednoduše vyfiltrovatelné v Reportu konverzí – stejně tak jako další metody (typu cookies, S2S, ruční, API, …). Díky tomu každý správce rychle a přehledně vidí, kolik jaká metoda dokázala zachytit objednávek. Stejný pohled (jen na čistě své konverze) vidí i partner v rámci Network kampaní.
Zde je vidět poměr nových objednávek, které partneři právoplatně přivedli a mohli za ně dostat odměnu. Díky lepšímu měření mají partneři i výsledný lepší konverzní poměr samotné přivedené své návštěvnosti.
Průměrná hladina konverzního poměru v předcházejících měsících oscilovala v rozmezí 4-8 % konverzního poměru. Je typicky definovaná kvalitou přivedené návštěvnosti od partnerů (ta může kolísat dle zdrojů, kterými jsou návštěvníci k nám přivedeni) a samozřejmě i nabídkou a konverzností samotného e-shopu = kolik má naskladněno zboží, jak je cenově zajímavé pro zákazníka, jak pracuje s up-selly v rámci objednávkového formuláře, …
Hodnota průměrné objednávky (AOV) se v průběhu migrace i chodu na Network licenci razantně nezměnila – ve sledovaném období se pohybovala v rozmezí 1009-1115 Kč.
Takže zde vliv měření či samotného přechodu nesledujeme.
Přechod na licenci NETWORK neměl vliv na schvalovatelnost neboli kvalitu konverzí (z pohledu správce je tato metrika vždy vypsána v rámci administrace v sekci Statistiky – Pokročilé statistiky a sloupec Kvalita konverzí).
Ve sledovaných měsících se držela kvalita přivedených konverzí na srovnatelné výši 95-97 % – tedy na identických hladinách jako v předcházejících měsících. Lednové konverze v průběhu realizace případové studie nebyly ještě doschváleny = kvůli ochranné zákonné lhůtě na vrácení zboží.
Zde tedy efekt nepozorujeme – ale potvrzuje hypotézu, že jsou to validně změřené konverze původem z partnerské propagace.
Hodnota EPC je důležitá pro každého partnera, aby si dokázal spočítat, kolik dostane v průměru za přivedenou návštěvnost, když budeme brát v potaz konverzní poměr kampaně a průměrnou velikost objednávky. EPC je tedy přepočet „earnings per click“ (neboli zisku na kliknutí).
Tato hodnota se v předcházejících měsících pohybovala v rozmezí 5-7 Kč.
Neboli v přepočtu partner dostal průměrně 6 Kč odměnu, když přiváděl průměrně konvertující návštěvnost do této kampaně. Po přechodu na NETWORK licenci a jeho nové měření se tato hodnota zvýšila v listopadu na 7,66 Kč a v prosinci dokonce na 12,98 Kč.
Takže se razantně zvýšila výnosnost tohoto programu pro partnery = díky větší přesnosti měření a tedy férovějších odměnách pro partnery.
A to při zachování dobrého PNO pro samotného inzerenta, viz body případové studie níže.
Hodnota PNO neboli podílu nákladů na objednávku se zvýšila se ve většině měsíců o necelé 1 %:
Hypotézou bylo, že se PNO celého kanálu zvýší o celé 1 %, protože to je poplatek NETWORK licence (za databázi partnerů a nové typy měření/trackingu, neomezené licenci co se týče počtu kampaní, partnerů, limitů API, …). Ten se počítá vždy měsíc zpětně a to jen z obratu, který je v rámci affiliate programu změřen – a je očištěný o stornované objednávky a o DPH a poštovné.
Tedy jen z čisté hodnoty objednávek, kterou partnerský program vygeneruje.
Tato hypotéza se zde nepotvrdila. Důvodem je to, že PNO kanálu každý měsíc proměnlivě ovlivňuje skladba konverzí od partnerů, kteří mají jinou výši odměny, než je základní hladina 12 % – partneři mají 4-6 % pokud používají ve své propagaci kupony, či jsou cashbackem, 12 % hladinu mají plošně jako základní a 14 % recenzní (typicky obsahoví či influencerští) partneři.
A na číslech výše za jednotlivé měsíce se i v rámci Network měření přirozeně změnil poměr právě nízkoprovizních partnerů vůči těm klasickým.
Primární efekt přechodu na vyšší typ licence vidíme v možnosti oslovit další skupinu nových partnerů, kteří o vašem programu nemuseli doposud vědět. Tím pádem i větší šanci na reálný nárůst partnerů, kteří budou propagovat váš e-shop. Další změřenou výhodou je lepší měření konverzí díky vrstvě Network trackingu.
Tento způsob ve sledovaném období přinesl 27,3-33,3 % nárůst konverzí – změřeno vůči původním vrstvám měření (cookies 1. stran, …).
Díky lepšímu měření dosahují partneři lepších prodejních výsledků.
Inzerent má k dispozici databázi partnerů, kteří se i aktivně registrují do programu.
Partneři mají jistotu férového doměření konverzí, ať už propagují inzerenta kdekoliv.
PNO vzrostlo o 0,7 % - což splnilo plán samotné migrace.