Autor článku
Práce affiliate manažera - co do ní spadá a co ne?
Kapitoly
Náplň práce affiliate manažera
Po četných dotazech vám přinášíme jednoduchý a přehledný souhrn činností, které jsou náplní práce affiliate manažera.
V úvodu si představíme obecně roli affiliate manažera a následně v bodech jednotlivé úkony, za které jsou affiliate manažeři zodpovědní. Dále si je v detailech přehledně rozvineme a ukážeme na praktických tipech a příkladech. V neposlední řadě v článku najdete také výčet, co by do činnosti affiliate manažera spadat nemělo.
Velmi podrobně rozepsané běžné činnosti na denní bázi pak najdete v samostatném článku s názvem Affiliate management půl hodiny denně, kde je srozumitelně a přesně popsáno, jak se den za dnem věnovat správě affiliate programu.
Pojďme na to!
Role affiliate manažera
Každý úspěšný program má na starosti konkrétní affiliate manažer. Svěřit správu do rukou manažera je výhodné pro obě strany – pro inzerenta v tom smyslu, že veškerá komunikace jde přes jednoho člověka a eliminuje se tak riziko nedorozumění nebo nepředání správných a potřebných informací. Pro partnery pak program působí vždy důvěryhodněji, mohou-li se obracet na jednoho konkrétního (nikoliv anonymního) správce. Dovolají se zcela adresné podpory a budují si tak spolehlivé vztahy.
Primárním úkolem affiliate manažera je vést program k zisku.
On je tím mostem, spojením mezi oběma stranami, které chtějí profitovat. Affiliate manažer funguje jako spojka, předává info oběma směry (od inzerenta k partnerům i naopak), je to on, kdo manažuje celý proces od založení programu, přes nábor propagujících partnerů až po vyplácení odměn.
Na affiliate manažerovi leží veškerá péče o partnery – ať už shánění nových či podpora už fungujících. Měl by partnery umět správně motivovat, podporovat je (nejen předáváním informací, ale třeba i zkušeností), snažit se jim pomáhat ve zvyšování jejich výkonů.
Hlavní činnosti affiliate manažera
- Správné nastavení či revize programu
Na úvod manažer buď připraví celkové nastavení programu nebo případně provede revizi programu už běžícího. Připraví návrh a konkrétní podmínky programu, jeho detailní nastavení – tak, aby byl program funkční (= propojení s webem) a pro partnery atraktivní. To zahrnuje popisy kampaní, výška provizí, délka cookies, připravené reklamní materiály (bannery), xml feedy, propojení programu s e-mailovým nástrojem, uvítací e-mail…
- První kroky – propagace programu
Samotný program jako takový také potřebuje zpropagovat, je třeba dát světu vědět, že je funkční a nalákat tak výkonné partnery. Do této činnosti tak spadá prvotní pasivní propagace mezi partnery, zařazení do affiliate katalogů, info na sociální sítě do skupin zaměřených na affil.
- Hledání partnerů
Umět aktivně vyhledávat partnery je základním předpokladem dobrého affil manažera. Měl by připravit vhodné tématické okruhy, na koho se zaměřit. Vědět, jak je kontaktovat a jak je navnadit pro spolupráci. Měl by umět určit, kdo je cílovou skupinou pro spolupráci a kam nasměrovat aktivity a podporu.
Tématem Kde hledat affiliate partnery se zabývá jeden z prvních dílů našeho affiliate podcastu. Zajímavé tipy a triky pro správu také přináší jiná epizoda s názvem Affiliate správa očima affiliate manažerů.
- Analýza konkurence a jejich affiliate programů
Nedílnou součástí pro správné nastavení programu by měla být analýza konkurence a konkurenčních programů. Jak na takovou analýzu? Detailně se jí zabýváme na blogu v článku Jak analyzovat konkurenční programy.
- Schvalování a zamítání konverzí, kontrola vyplácení
Schopný affiliate manažer, pokud má potřebné podklady z e-shopu/webu, schvaluje konverze pravidelně a pravidelně a bez zdržování také předává inzerentovi faktury partnerů k proplacení jejich odměn.
- Průběžná péče o partnery
Do průběžné péče o partnery spadá neustálá edukace (nejen nových) partnerů. Affiliate manažer dodává partnerům návody, jak pracovat se systémem, konkrétní rady (třeba jak využít xml feed), předává zkušenosti v rámci kvalitní spolupráce.
- Reporting, hodnocení
V gesci affiliate manažera je následné (a pravidelné) hodnocení výsledků či úspěšnosti programu. Obsahem reportingu bývají jednak celkové výsledky (počet prodejů, suma prodejů, počet a suma provizí, počet kliků, aktivní/neaktivní partneři…). Z těchto dat pak vypracuje důležité výstupy – konverzní poměr, poměr nákladů na obratu, hodnotu kliku a podobně.
Co naopak do sféry práce affiliate manažera nepatří?
Občas se ze strany inzerentů objeví i požadavky, které do portfolia affiliate manažera úplně nepatří. Na takové úkony by se měli na straně inzerenta soustředit hlavně určení specialisté.
- Tvorba reklamních bannerů – affiliate manažer není grafik. Sice s reklamními prvky pracuje, ale jejich výroba náleží někomu jinému.
- Odpovědnost za konverzní poměr e-shopu – ve správě affiliate manažera je přivádět nové a motivovat propagující partnery, nikoliv odpovědnost za uskutečněné objednávky samotné. Obsahem affiliate správy není primárně obecný marketing daného e-shopu, i když je jeho nedílnou součástí.
- Správa e-shopu – affiliate manažer není webmaster – do správy e-shopu nijak nezasahuje, přístupy případně potřebuje z jediného důvodu: pro kontrolu stavu objednávek (aby mohl schvalovat konverze v programu).
Hledáte pro svůj program kvalitního affiliate manažera? Můžeme vám doporučit námi proškolené profesionály, nebojte se zeptat.
Napsat komentář
Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *